Námestie mieru 2, 080 01 Prešov, IČO: 37870475
  • Anglická verzia
  • Nemecká verzia
  • Francúzska verzia
  • Poľska verzia
  • Ruská verzia
  • Maďarská verzia
  • Ukrajinská verzia
  • Rusínska verzia
Textová verziaMapaTlačiť Odoslať RSS logo stránky youtubelogo portálu Twitterlogo portálu Facebook

 

 
Späť

Rokovanie v Starej Ľubovni

Poľsko-slovenská spolupráca je postavená na budovaní infraštruktúry

V Starej Ľubovni sa 21. júna uskutočnilo 2. zasadnutie pracovnej skupiny pre spoluprácu územnej samosprávy v rámci Medzivládnej slovensko-poľskej komisie pre cezhraničnú spoluprácu. Hlavnými témami, ktorými sa obe strany zaoberali, bola predovšetkým perspektíva výstavby cestného prepojenia Via Karpatia a železničné prepojenie z Krakowa do Košíc.

„Napriek tomu, že spolupráca v rámci infraštrukturálnych projektov medzi jednotlivými regiónmi je veľmi dobrá, treba vyznačiť istú hierarchiu činností, ktoré nás čakajú. Nezáleží to však len od nás, je dôležité aj to, ako sa na to bude pozerať Brusel. Vieme, že v októbri 2011 bola sieť TNT (Transeurópske siete pre dopravu) aktualizovaná a v súvislosti s týmito činnosťami chceme aj my vyvíjať nejaké aktivity, lebo vieme, že nie všetky úseky, ktoré máme v pláne realizovať, sú v tomto projekte zahrnuté,“ vysvetlil maršálek Podkarpatského vojvodstva Miroslaw Karapyta.

Poľskí a slovenskí zástupcovia sa dohodli, že v súvislosti so stavbou Via Karpatia, zorganizujú dve medzinárodné konferencie, pričom sa uskutoční v Bruseli (2.10.) a druhá v poľskom Lancute. „Čo sa slovenského územia týka, je potrebné, aby sa začalo s projektovaním trasy. V budúcom roku bude dokončená stavba R4 Košice – maďarská štátna hranica a tým pádom bude časť maďarská hranica Prešov dokončená. Ostáva tak ešte časť Prešov – poľská hranica Barwinek v dĺžke 83 kilometrov,“ doplnil predseda Prešovského samosprávneho kraja Peter Chudík.

V tejto súvislosti však nie je dokončené trasovanie medzi Giraltovcami a Svidníkom a nie je jasné, či cesta pôjde cez Šarišský Štiavnik alebo cez Stropkov. „Je dokončený obchvat Svidníka a predpokladám, že možno na budúci rok sa začne s výstavbou tejto trasy medzi poľským Barwinkom a Svidníkom,“ vysvetlil P. Chudík. Podľa neho si výstavba spomínaných 83 kilometrov na poľskú hranicu vyžiada minimálne jednu miliardu eur a samotné práce potrvajú cca dva roky. Rýchlostnú komunikáciu R4, ktorá je súčasťou Via Karpatia, chcú zapojiť do financovania v rámci programovacieho obdobia 2014 – 2020. „Keď to bude dokončené do roku 2020, tak budeme všetci šťastní. Je dôležité, aby sa nebudovali len diaľnice zo západu na východ, ale, aby sa začalo myslieť aj na cesty z juhu na sever, zvlášť okolo shengenskej hranice,“ upozornil P. Chudík. Via Karpatia by mala ísť cez sedem štátov, Grécko, Bulharsko, Rumunsko, Maďarsko, Slovensko, Poľsko až do Litvy.

Ohľadom železničného prepojenia Krakow – Muszyna – Košice sú naši severní susedia popredu, keďže už teraz je jasné, že chcú vytvoriť 56 kilometrov novej železničnej trate vedúcej na slovenskú hranicu a ďalších 76 kilometrov zmodernizovať. Do prevádzky by tento úsek chceli uviesť už v roku 2021. Naopak slovenská strana sa podľa Chudíka môže týmto projektom zaoberať až v roku 2025. „Najväčším problémom je kríženie dvoch trakčných sústav v Prešove, kde sa križuje železničná doprava s trolejbusovou linkou Mestskej hromadnej dopravy,“ vysvetlil Peter Chudík.

***

 

Stará Ľubovňa 21. júna 2012

(TASR)

Fotogaléria:

 

Kontakty

Prešovský samosprávny kraj
Oddelenie komunikácie a propagácie
Námestie mieru 2 
080 01 Prešov

E-mail: hovorca@vucpo.sk

Mgr. Daša Jeleňová

Kancelária predsedu PSK, oddelenie komunikácie a propagácie
tlačový hovorca PSK
dasa.jelenova@vucpo.sk
tel: 051/7081 135
miestnosť: 150 I. poschodie

    

Rýchle odkazy

Užitočné odkazy

 

 

 

 

 

 

 

Publikované: 22.06.2012 / Aktualizované: 22.06.2012 HoreTlačiť